Behandlingsområder

Giv dine ømme muskler en kærlig hånd

Ømme muskler efter træning er en helt normal og ufarlig reaktion. Typisk opstår det, hvis du har trænet hårdt, længe eller aktiveret nogle muskelgrupper, som du ikke plejer at bruge. Ømheden forsvinder af sig selv efter et par dage.

Muskelømhed bliver også kaldt DOMS (delayed onset muscle soreness) eller på dansk: ”Forsinket muskelømhed”. Smerterne i musklerne optræder typisk 1-3 døgn efter du har trænet, og kan resultere i, at du nærmest ikke kan gå eller løfte noget. Selvom det er smertefuldt, så forsvinder det af sig selv igen og er helt ufarligt. 

Hvordan bliver man af med ømme muskler?
Når du starter med at træne, vil du som regel ikke kunne undgå "stivhed" og ømme muskler i den første tid. Men du har alligevel mulighed for at dæmpe muskelømheden og dermed de efterfølgende smerter.

-    Sørg for at musklerne er varme inden træningen
-    Husk at slappe af, så musklerne ikke bliver overbelastet
-    Udstrækning for at opretholde bevægelighed i musklerne
-    Træn ikke hårdere, end din krop kan holde til
-    Massage, varmebehandling

Der findes flere produkter i håndkøb, som kan løsne op og dulme ømme muskler i håndkøb. Håndkøbslægemidlerne kan du få på apoteket og hos Matas. Hvis du har fået en decideret skade eller oplever vedvarende smerte i musklerne, bør du gå til din læge eller en fysioterapeut for at få en anden behandling.

Hvorfor får du ømme muskler?
Der er findes formentlig flere årsager til muskelømhed. Men det skyldes en kombination af en reparationsproces og en øget mængde affaldsprodukter i musklerne. Når muskler har været udsat for hård træning, bliver muskelfibrene nedbrugt for at blive repareret på ny, så de bliver stærkere og længere muskler.